دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در واقع نوعی ازبازاریابی مصولات و یا خدمات است که با استفاده از فناوری دیجیتال و معمولا بر بستر اینترنت صورت میگیرد.

میتوان گفت دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از ابزارهایی مانند وب سایت ها،اپلیکیشن ها، شبکه های اجتماعی، پیامک، ایمیل، سئو و مواردی از این قبیل در جهت فروش مصول و خدمات میباشد

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

هنوز هم از بازاریابی سنتی مانند پخش تراکت، آگهی روزنامه، تبلیغات در رسانه هایی مانند رادیو و یا تلویزون، نصب بیلبوردها استفاده می شود، اما اگر بخواهیم روراست باشیم، باید بگوییم، کمتر کسی تلفن خود را برداشته و با آگهی ها جهت رفع نیاز خود تماس میگیرد. این روزها بیشتر مردم پاسخ به نیازهای خود را در اینترنت جستجو میکنند. اگر بخواهیم به  چند مورد از برتری های دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم به شرح زیر است:

بی وقفه و شبانه روزی بودن

قابلیت ایجاد تغییر و به روزرسانی

کم هزینه و ماندگار بودن

قابل تلیل و اندازهگیری از طریق دادهای درون شبکه

وجود روش ها و ابزارهای بسیار متنوع

میا بودن بستر جهت رقابت با رقیبان خود

بالا بودن آمار تبدیل کاربر به مشتری

انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ

  • سئو: سئو که مخفف کلمه انگلیسی search engine optimization میباشد به معنی بهینه سازی موتور جستجو است و تقریبا یکی از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ میباشد. در نتیجه جستجو کسب و کار ها و یا خدمات مشابه شما در موتورهای جستجوگر صفحه ها و یا وب سایتهای که نمایش داده میشوند که سئو بهتری دارند و برای بهبود جایگاه صفحه خود نیاز دارید که سئو را بهبود ببخشید تا در صفات نخست گوگل دیده شوید.
  • سوشال مدیا مارکتینگ و یا بازاریابی شبکه های اجتماعی : توجه داشته باشید حتما بسته به محصول و خدمات خود بهتر از حداقل از یکی از شبکه های اجتماعی مثل توئیتر، تلگرام، فیسبوک، یوتیوب و یا اینستاگرام استفاده کنید. در نظر داشته باشید تعداد زیادی از مخاطبین شما آنجا هستند و این کمک به بیشتر دیده شدن و برند شدن شما میشود. البته بسته به کشور محل کسب و کار و یا خدمات خود و همچنین نوع کسب و کار خدمات خود میتوانید شبکه های اجتماعی که میخواهید در آن فعالیت کنید را انتخاب کنید مثلا با دانستن اینکه در آن کشور چه نوع شبکه های اجتماعی محبوبتر است و کاربران بیشتری دارند ویا مثلا بر اساس نوع خدمات ومحصول خود که خدمات آموزشی عموما در یوتیوب و فروش محصول معمولا در اینستاگرام  و یا اخبار در توئیتر از طرفداران بیشتری برخوردار است.
  • بازاریابی محتوایی: ایجاد محتوا بی نقض، مفید و بروز که معرف محصولات و یا خدمات شما باشد که میتواند در قالب متن (محتوای متنی)، ویدئو (محتوای ویدئویی) و تصویر (محتوای تصویری) باشد به شدت به رونق کسب و کار شما کمک میکند. در نظر داشته باشید در تولید محتوا هیچ نوع تبلیغاتی انجام ندهید و بیشتر معرفی و اطلاع رسانی کنید .
  • ایمیل مارکتینگ: این نوع بازاریابی که بسیار کارآمد و محبوب میباشد برای حفظ مشتری استفاده میشود و در جذب مشتری جدید خیلی تاثیرگذار نیست> دقت داشته باشید در این نوع بازاریابی متوا ارسالی باید مفید و تاثیرگذار باشد و به شدت باید از محتوای بیهوده دوری کرد. مواردی مانند خوشامدگویی، آفرها و پیشنهادات ویژه و ایمیل های قدردانی از خرید و پشتیبانی می تواند از طریق ایمیل تاثیرگذار باشد.
  • اس.ام.اس مارکتینگ و یا بازاریابی پیامکی : بازاریابی پیامکی که تقریباً همه با آن آشنا هستیم یکی از کم هزینه ترین و سریع ترین روش های بازاریابی است که معمولاً تاثیرگذار بوده و باعث افزایش فروش و برند سازی میشود.
  • نوتیفیکیشن:با ارسال پیام و یا اعلان ها که بیشتر در حالت آفلاین صورت میگیرد و به نوعی یادآورد و معرف پیشنهادات میباشد. این نوع تبلیغات مختص اپلیکیشن ها و سایت ها میباشد که معمولا از شما اجازه ارسال این نوع تبلیغات گرفته شده و سپس ارسال میگردند.
  • اینفلوئنسر مارکتینگ: این روش، روشی دیگر از تبلیغات اینترنتی میباشد . اینگونه که شما از طریق شخصی پر مخاطب که البته مورد اعتماد مخاطبینش میباشد کسب و کار خود را معرفی میکنید و تبلیغات خود را به نمایش مخاطبین اینفلوئنسر درمی آورید درصورت انتخاب اینفلوئنسر درست میتواند تاثیر بسزایی بر کسب و کار خودداشته باشید. آگاه باشید که مخاطبین اینفلوئنسر بلید مخاطبین شما نیز باشند تا تبدیل به مشتری شوند یعنی سعی کنید حوزه فعالیت شما و اینفلوئنسر نزدیک به هم باشد.
  • تعامل با کاربران: در ارتباط بودن و تعامل داشتن با مخاطبین خود که این روزها از طریق لایک،کامنت، چت آنلاین، نظرسنجی، پاسخگویی صحیح و به موقع به سوالات کاربران، کوئسشن باکس، کوئیز و مواردی از این دسته میتوتند به نوعی بهترین و تاثیرگذارترین بازاریابی باشد.
  • تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز : این نوع تبلیغات که رایگان هم نمیباشد به این صورت است که زمانی که کاربر کلمه کلیدی را جستجو کند که مرتبط با کسب وکار شما باشد گوگل وبسایت شما را نمایش داده و به ازای هر کلیکی که بر روی صفحه شما بشود مبلغی از حساب شما کسر میشود تا زمانی که مبلغی که به عنوان بودجه به این کار اختصاص داده بودید به پایان برسد. توجه داشته باشید صفحاتی که از طریق گوگل ادز نمایش داده میشود در ابتدای آدرس سایت حروفAD جهت اعلام به کاربران که به عنوان تبلیغ نمایش داده شده نیز ظاهر میشود.
  • ریپورتاژ آگهی: در این نوع تبلیغات مقاله و یا گزارشی تهیه میگردد که اکثراً بار تبلیغاتی ندارد و بار آموزشی ویا اخباری دارند در ادامه با قرار دادن این مقالات در وب سایت ها و شبکه های خبری معتبر میتوان کاربران بسیاری را جذب کرد.
  • تبلیغات بنری: وب سایت ها میتوانند بنر بفروشند به این معنی که جای کوچکی در وبسایت خود به نام بنر جهت تبلیغات وبسایت های دیگر در ازای دریافت مبلغی معامله میکنند و شما با پرداخت مبلغی می توانید بنر خود را که به نوعی تبلیغات کسب و کار شما می باشد را به نمایش گذاشته و جذب مخاطب کنید.

تحلیل و بررسی نتایج دیجیتال مارکتینگ

همانطور که اشاره کردیم، دیجیتال مارکتینگ از مزایا  بسیار بالایی برخوردار است اما چیزی که بیشتر این نوع بازاریابی را متمایز میکند این است که شما میتوانید پس از تبلیغات و بازاریابی نتایج را را تحلیل و بررسی کنید که بسیا ائز اهمیت است.جهت دستیابی به آماری از رفتارها و فعالیت های کاربران خود که هیچ گاه در بازاریابی سنتی ممکن نبوددو بستر مهم وجود دارد.

گوگل آنالیتیکس که میتوان از طریق آن به اطلاعاتی مانند بازدیدکنندگان، صحفات ورودی دهنده،کاربران وارد شده،فعالیت کاربران، زمان حضور و مسیر خروج آنها  دست یافت و آنها را تحلیل و بررسی کرد.

گوگل سرچ کنسول که میتوان گفت یکی از ابزارهای سئو میباشد به شما کمک میکند که عملکرد وب سایت خود را در موتور جستجوی گوگل پیدا کرده و بسنجشید. این ابزار به شما کمک میکند تا وضعیت رتبه سایت  خود را برای کلیدواژه ها مختلف بررسی کنید،صغحات پر طرفدار وب سایت خود را بیابید و همچنین در برطرف کردن مشکلات فنی نیز بسیار کارآمد میباشد.

تیم افغان پیشرو آماده ارائه خدمات تخصصی دیجیتال مارکتینگ به شما عزیزان می باشد. با ما در تماس باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published.

آخرین مقالات

جهت دریافت اطلاعات
با ما در ارتباط باشید.