کمپین تبلیغاتی چیست؟

امروزه افزایش فروش و بهبود ارتباطات با کاربران نیازمند یک کمپین تبلیغاتی است.

کمپین تبلیغاتی تنها راه شناساندن برند و خدمات شما به کاربران میباشد که در واقع کمپین به معنی جمع و گروه و کمپین تبلیغاتی یعنی گروهی از انواع تبلیغات و بازاریابی مانند تبلیغات سئو، بازاریابی تلفنی،ایمیلی، پیامکی ، شبکه های اجتماعی و …که همزمان بر پا میشود و برای ارسال پیام مشخصی به مخاطبین تلاش می کند.

هدف از کمپین تبلیغاتی

افزایش گستره مخاطبان

همانطور که میدانید تمام مخاطبین از رسانه هایی مانند تلوزیون، رادیو و حتی افرادی اصلا از اینترنت و شبکه ها اجتماعی استفاده نمیکنند . با استفاده از کمپین تبلیغاتی می‌توان در هر رسانه و پلتفرمی مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و فقط بر روی گروه خاصی متمرکز نشویم.

برند سازی و دیده شدن

استفاده از یک کمپین تبلیغاتی با کمک چند شبکه مختلف باعث افزایش احتمال به‌خاطرسپاری کسب و ‌کار شما ودر نهایت منجر به برندینگ شما میشود. مقایسه کنید اگر کاربران یک رسانه، در مدت زمان کوتاهی فقط یک یا دو بار تبلیغ شما را ببینند و یا اینکه همان افراد در تمامی رسانه ها و پلتفرم ها و در بیلبوردهای خیابان در همان مدت زمان بارها و بارها شما را ببینند.

نرخ تبدیل و فروش

در راستای دو موردی که بالاتر به آن اشاره کردیم و در پیرو افزایش مخاطب و برندینگ محصول یا خدمات،  افزایش فروش خود به خود صورت می‌گیرد.

افزایش وفاداری مشتریان

همانطور که میدانید راضی نگه داشتن مشتریان قدیمی و وفاداری آنها به کسب و کار ما در تمامی کسب و کارها بسیار مهم است که کمپین های تبلیغاتی نقش بسزایی در آن دارند.

گام های راه اندازه کمپین تبلیغاتی موفق

تعیین هدف کمپین

کمپین تبلیغاتی مانند شروع هر عملکرد دیگری نیاز به برنامه ریزی دارد که عموما تصور میکنند فروش تنها هدف میباشد در صورتی که قدم مهمتر شناخت محصول و برند خود به مخاطب میباشد تا میل به خرید در افراد شکل بگیرد.پس اهداف خود را از برگزاری آن مشخص کنید.

شناسایی مخاطبان هدف

اگر تبلیغات شما برای گروه هدف درستی طراحی نشوند، ممکن است نه تنها به نتیجه دلخواهتان منجر نشود بلکه اتلاف هزینه و زمان و انرژی باشد.شما در این مرحله باید بدانید که در این کمپین تبلیغاتی، قرار است چه اشخاصی را هدف قرار دهید و چه کسانی باید تبلیغات و پیام شما را دریافت کنند یا به عبارتی شناختی از پرسونای مخاطب خود داشته باشید.

مثلا در نظر گرفتن موقعیت مکانی، رده سنی ، گروه جنسیتی، موقعیت اجتماعی،ساعات استفاده کاربران از آن پلتفرم یا رسانه ، علایق مخاطب، وضعیت تاهل ، سطح تحصیلات، نیاز مخاطب و…

تعیین بودجه کمپین

با در نظرگرفتن  کل بودجه و تقسیم درست آن میان تبلیغات مختلف و همچنین با در نظر  گرفتن نرخ تبدیل و بازگشت و تحقیق در این مورد می‌توان بودجه ای را به کمپین تبلیغاتی اختصاص داد.

انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب

با سوالاتی مانند

  • مخاطبان هدف من چه منابعی را بیشتر مطالعه می‌کنند؟
  • چه برنامه‌های را بیشتر میپسندند؟
  • آنها وقت آزاد خود را چگونه می‌گذرانند؟
  • مخاطب آنلاین‌مان چقدر است و چقدر زمان صرف میکنند؟
  • آیا آنها به پیام‌های فروش مستقیم، پاسخ می‌دهند؟

میتوانید به تحلیل کلی ای برسید که در این مرحله باید بر اساس بودجه ، نوع محصول و یا خدمات و همچنین مخاطب هدف تصمیم بگیرید که مثلا از راههایی همچون شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای سایت یا seo،بازاریابی ایمیلی، بازاریابی پیامکی، بازاریابی تلفنی، تبلیغات گوگل،تبلیغات بنزی، ریپورتاژ آگهی، تبلیغات رسانه ای ( تلوزیون، رادیو،روزنامه،بیلبورد و ..)، تبلیغات ویدئویی،تبلیغات از طریق اسپانسری و …

 طراحی پیام تبلیغات کارآمد

این قسمت از کمپین در واقع یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن دقت داشت. اینکه چه پیامی می‌تواند بیشترین تاثیر  را بر روی مخاطب هدف بگذارد.

دقت داشته باشید پیام ها باید همیشه ساده،مختصر،واضح ، با کیفیت ،روان،مفید و ارزشمند و به گونه ای باشد که احساسات مخاطب را درگیر کند.

زمان‌بندی انتشار تبلیغات

متغیرهای زیادی در تعیین مدت زمان تبلیغات اثرگذار هستند، مانند بودجه، نوع رسانه انتخابی، بازار هدف و تعداد مخاطبان. این همان چیزی است که ایجاد یک مدت زمان دقیق برای اجرا را برای شما سخت می کند.

مدت زمان موفقیت آمیز بودن یک کمپین تبلیغاتی بسته به صنعت، محل تبلیغات و بودجه شما متفاوت است

تحلیل کمپین تبلیغاتی و ارزیابی اثربخشی تبلیغات ،پیگیری نتایج و KPI ها

اگر نتایج را نسنجیم، نه می‌توانیم بفهمیم که چه نوع تبلیغی کارآمد است و نه متوجه میشویم چه چیزی را باید بهبود ببخشیم.برای سنجش موفقیت تبلیغات رسانه ای متاسفانه ابزار تحلیل های خاصی وجود ندارد و با توجه روند کلی فروش خودو تغییر در درآمد و محبوبیت برند خود بسنجید. برای تبلیغات آنلاین، روند تحلیل کمپین تبلیغاتی کمی ساده تر است، زیرا می‌توان نتایج را بلافاصله از طریق داده های درون شبکه ای بررسی و تحلیل کرد و برای بهبود آن برنامه ریزی کرد.

Add a Comment

Your email address will not be published.

آخرین مقالات

جهت دریافت اطلاعات
با ما در ارتباط باشید.